Projecten – Doorgeefmakelaar

Doorgeefmakelaar

Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam

Startpunt

In februari 2024 zijn we begonnen met een pilot om de haalbaarheid van twee concepten: De Doorgeefmakelaar en Stoeptransport te onderzoeken. Deze concepten zijn voortgekomen uit een door Slijpstof uitgevoerd ontwerpend onderzoek voor de Omloop van Middelland, in opdracht van Wijk B.V. De Middellander.

In dit onderzoek onderzochten we de materialen die door de wijk stromen via de initiatieven die onder Huize Middelland vallen. Uit dit onderzoek bleek een behoefte om spullen lokaal door te geven. Ook zagen we transport als barrière om tweedehands te kopen en spullen door te geven.

De concepten die we gedurende dit ontwerpende onderzoek bedachten hebben we in verschillende pilots verder ontwikkeld. De Doorgeefmakelaar is er een van.

Het idee

Gratis voor elkaar – via de doorgeefmakelaar. We hoeven hopelijk niet meer te vertellen dat het beter voor de wereld is om spullen langer in de omloop te houden. Maar hoe doen we dat op straat- en wijkniveau, met een rol voor de lokale buurthuizen? Wij bedachten de Doorgeefmakelaar.

Waar Whatsappgroepen, Marktplaats en Nextdoor puur digitaal zijn wilden wij het doorgeven van gratis spullen fysiek zichtbaar maken in de wijk. Dit doen we door op schermen bij buurthuizen het lokale aanbod te laten zien. Bewoners kunnen hun waar via Whatsapp insturen. Het aanbod wordt gecureerd door de doorgeefmakelaar, zodat de kwaliteit hoog blijft.

Experiment

De Doorgeefmakelaar is gericht op zichtbare advertenties in de wijk. Door middel van verschillende experimenten hebben we dit concept uitgeprobeerd. Op de zichtbare advertenties kwamen weinig reacties. De enkele reacties die er kwamen waren van mensen die graag een advertentie op het scherm wilden zetten. Met dit middel lukte het niet goed genoeg om spullen door te geven. Conclusie Het concept met zichtbare schermen in de wijk werkt nog niet goed genoeg. Om dit platform van de grond te krijgen zijn veel locaties tegelijkertijd nodig om zo in één keer veel zichtbaarheid te krijgen.

Onderzoek

Om beter te begrijpen wat er in de wijk al gebeurd op het gebied van spullen hebben we onderzoek gedaan in de wijk. Bij verschillende plekken in Middelland, het Nieuwe Westen en het Oude Westen zijn we op bezoek geweest.

  • Lokale initiatieven zoals Thuis in West en Dierenlandje zijn actief op het gebied van spullen doorgeven. Zij kunnen echter niet iedereen bereiken en ook zij lopen aan tegen opslag en transport en matchen van vraag en aanbod.
  • Bij de Aktiegroep Oude Westen is iemand die als een Doorgeefmakelaar werkt en spullen in de wijk koppelt aan mensen.
  • In het Oude Westen is een winkel gericht op het ruilen van spullen: het ruilpunt. Deze winkel loopt al meerdere jaren succesvol.
  • In Middelland zijn veel initiatieven en projecten in de wijk opgezet door actieve bewoners.
©Studio Deep

Experiment 2.0

Wij hebben op verschillende manieren geëxperimenteerd en mensen bevraagd. Door de experimenten met de Doorgeefmakelaar, via de ontspulknul en via Pop-Up Milieuparken hebben we de volgende inzichten opgedaan.

  • Om spullen door te geven is vertrouwen tussen mensen een belangrijk aspect
  • De bereidheid om spullen door te geven is hoger dan de bereidheid om spullen aan te nemen
  • We leven in een instant samenleving waarin alles snel moet. Een platform waarbij je via een derde persoon gratis spullen kunt ophalen past daar niet bij.
  • Er is een grote diversiteit aan mensen en aan spullen. Dit maakt superlokaal spullen doorgeven lastig.
  • Levensgebeurtenissen kunnen een goed haakje zijn voor gedragsverandering

Omslag

Na meerdere experimenten kwamen we erachter dat het concept zoals het nu was niet goed werkte. De schaal was te klein om een goede doorloop van spullen te krijgen. Daarnaast was er meer aanbod dan vraag.

Als alternatief hebben we een buurt Whatsappgroep opgericht waarin alleen gratis spullen in mogen worden doorgegeven. Deze groep is een groot succes. Om meer inzicht te krijgen in het succes van de groep hebben we verschillende deelnemers geïnterviewd en kwantitatieve data over hetgebruik van de groep verzameld en geanalyseerd.

Impact

Op jaarbasis worden 676 spullen via de Whatsappgroep doorgegeven. Het aantal deelnemers schommelt rond de 250. Meubilair, speelgoed en kleding worden het meeste doorgegeven.

Ondanks dat er platformen zoals Marktplaats, Peerby en Nextdoor bestaan is er in een wijk als Middelland nog plek voor een whatsappgroep gericht op het lokaal doorgeven van spullen. Hiermee vervult de Liefde voor de Dingen groep een rol binnen de circulaire economie. Daarnaast vervult het ook een sociale rol. Zo benoemt één van de deelnemers de app: “Simpel en het verbindt de buurt een beetje. Goed voor het community gevoel”. Dit laat zien dat de groep niet alleen gericht is op spullen, maar ook een groot sociaal component heeft.